
Je dacht dat je vliegticket het duurste onderdeel van je trip zou zijn? Think again.
De echte financiële pijn begint al voordat je überhaupt de vertrekhal binnenloopt. Parkeren op Schiphol is inmiddels een luxeproduct geworden. Je kunt bijna net zo goed een gebruikte Aygo kopen en achterlaten.
Schiphol: de Bentley onder het parkeren
Volgens het nieuwste rapport van Vliegveldinfo.nl kost een weekje parkeren op Schiphol gemiddeld € 128,50. Dat kan betekenen dat de vliegticket voor een stedentrip binnen Europa nog goedkoper is dan het parkeren.
De duurste dagen zijn het weekend en natuurlijk tijdens de schoolvakanties. Voor een weekendje (lees: 3 dagen) mag je € 98,50 aftikken. In vergelijking met bijvoorbeeld Charleroi in België zijn de prijsverschillen echt enorm. Daar kost een week parkeren ‘maar’ € 59. Maar ja, dat vliegveld is ook de hub van Ryanair. Ik bedoel maar.
Let wel: op Schiphol is vanaf P3 parkeren de shuttlebus gratis naar het vliegveld. Op Charleroi is parkeren weliswaar goedkoper, maar dan moet je vervolgens €8 per persoon betalen voor de shuttlebus naar het vliegveld zelf. Dat kan flink aantikken als je met een groepje bent.
Hoe korter je parkeert, hoe duurder het per dag wordt. Voor een weekend parkeren betaal je gemiddeld € 56 in Nederland, wat neerkomt op zo’n €19 per dag. Ga je een week weg, dan zakt dat naar €11 per dag. Een korte stedentrip is daarmee relatief duur, qua parkeren dan.
Echt goedkoop wordt het nooit. Maar er zijn wel methodes om de pijn in de portemonnee enigszins te verlichten. Online reserveren is vaak goedkoper dan ter plekke aftikken. Toch kan het slim zijn om van te voren even te checken of een taxi niet goedkoper is. Of, de trein. Ja ik weet het, ik moet nu ook kokhalzen. Weet je in elk geval zeker dat je auto niet ontvreemd wordt.
Het goedkoopste vliegveld van Nederland voor parkeren is Groningen Airport Eelde. Een lang weekend (3 dagen) parkeren kost daar slechts 25 euro. Met bestemmingen als Gran Canaria, Antalya en Mallorca is dit misschien wel het overwegen waard.
Foto: RS6 op Schiphol via paul_ammerlaan op Autoblog Spots.
Dat is niet veel anders op Brussels Airport hoor. Tenzij je de verdere parkings neemt met shuttle zit je aan datzelfde bedrag. En durf maar eens pech te hebben dat je een uurtje na je aankomsttijd op je vertrekdag durft de parking te verlaten. Rekenen ze ook een hele dag voor aan.
Het verschil met Brussel is dat je meteen op de luchthaven kunt parkeren voor hetzelfde bedrag. Ik ben in maart nog 10 dagen weg geweest via Brussel. Parkeren was 100 piek maar je zit dan wel meteen op de luchthaven dus kunt zo vanuit je auto de vertrekhal inlopen. Was verbaasd dat het allemaal goed werkte, kentekenscanner etc.
Vorig jaar vanaf schiphol ergens aan de rand van Bagdad geparkeerd en vervolgens 3 kwartier op een bus staan wachten in de miezer en dat was duurder.
En dit zijn de grote parkings ‘buiten’ schiphol. Als je bij de vertrekhal parkeert (P1) betaal je 279,50 . Mijn advies, Valet Parking, zijn echt een aantal betrouwbare partijen tegenwoordig. Je zet jezelf af voor de vertrekhal, auto wordt direct meegenomen, na een week ben je terug en stap je voor de deur weer in. Ik was voor een weekje 125 kwijt, heb t nu al bijna 10x gedaan, altijd perfecte ervaring mee
Nooit doen die vaker services op Schiphol…
Dan heb je de verkeerde gekozen. Central Parking gebruik ik altijd, heel tevreden mee, nog nooit wat raars gehad, en check altijd de KM’s voor en na , en heb ze nog nooit betrapt op rare activiteiten .
Paar jaar terug vanaf Zaventem met z’n tweeën voor € 36,96 naar Berlijn gevolgen. Harstikke leuk. 3 dagen de auto parkeren kostte € 140,-
Een vliegreis die begint met een trip naar Schiphol is een van de weinige redenen om voor de verandering eens met de trein te reizen i.p.v. met de auto. Zelfs qua reistijd maakt dan maar weinig meer uit, als je weet dat je vanaf de long stay parking soms nog wel een halfuur onderweg bent naar de vertrekhal.
Mee eens. Als de vluchttijden normaal zijn dan altijd de trein naar Schiphol. P3 is eigenlijk veel te duur voor wat je krijgt.
Exact, en een beetje extra betalen voor een ‘normale’ tijd is zo terugverdiend. Trein stopt onder het vliegveld.
Retour schiphol kost ons twee meer dan 120 euro. Laatste keer dat we dat deden was er een trein op Utrecht uitgevallen en was het bomvol. Mijn vrouw zit in een rolstoel, met twee grote koffers en twee stuks handbagage is het geen doen de trein in te komen. Je wordt onder de voet gelopen, ieder voor zich en god voor ons allen. Anderhalf uur bij een meurende WC in een overvolle trein gezeten, waar op een gegeven moment een of andere gare henkie een joint kwam roken. Na 10 minuten begonnen boze mensen op de wc-deur te kloppen en ontstond er tumult.
Op een gegeven moment hing er weer een hoop onguur volk in die doorgang tussen de coupé’s, zijn we maar in de eerste klas gaan zitten. Daar zat ook de conductrice, die vond het prima. Maar als je met zo’n gedoe na een lange reis nog eens 3 uur op weg naar huis bent is dit echt slopend.
Nou… n=1 maakt nog geen norm, hè.
Breek me de bek niet open over de fileproblematiek rondom de A2, A9 en A10 rondom Amsterdam/Schiphol. Of de dubieuze of zelfs criminele activiteiten rondom Valet parking.
Neenee, puur anekdotisch uiteraard. Maar we hebben het geprobeerd en nooit meer voor ons. Als ik op schiphol parkeer dan gewoon op P3, ook al hebben we een oude frietketel, daar hoeft niemand anders in te rijden. Meestal vliegen we op redelijk christelijke tijden en dan rijden we buiten de spits.
Ik woon in het zuiden des lands, fileproblematiek heb ik gelukkig maar hoogstzelden. Ook niet woon-werk; ik heb er gelukkig geen gevoel bij hoe dat op de wegen is die je noemt.
Schiphol verdient dan ook wel aan parkeren en niet aan vliegen. Daar maken ze van tijd tot tijd zelfs verlies op.
De luchtvaartmaatschappijen klagen juist over de hoge vluchtrechten die ze Schiphol moeten betalen. Je zou denken dat Schiphol daar dan genoeg aan verdiend. Maar misschien zijn er gewoon teveel landingsbanen, teveel terminals en teveel see buy fluy winkels.
Terzijde, Schiphol verdienT – Maar Schiphol zit natuurlijk ook met een klap die ze met covid gekregen hebben. Schiphol draaide in 2020 521 miljoen verlies, in 2021 287 miljoen en in 2022 28 miljoen. Daarnaast is er de inperking van het aantal vliegbewegingen dat de politiek opgelegd heeft, dat moeten ze toch ergens mee compenseren. Op het niveau van voor covid gaan ze nooit meer komen. Maar ze hebben wel nog de gebouwen en infra die ze voor die tijd hebben gebouwd, toen men nog stabiel een half miljoen vluchten per jaar draaide.
De airport eelde tip is zo slecht nog niet. Het reisaanbod is wat beperkt, maar het is zo’n kleinschalig en gemakkelijk vliegveld. Heen of terug, je bent er zo doorheen. Dat is ook heel wat waard.
Afgelopen januari 48,- betaald voor weekend P1 op Schiphol…
Ga alleen met het OV naar luchthavens, Rotterdam met de bus, Schiphol met de trein. Geen interesse in valet wegens niet in kunnen schatten hoe men dan met je oto omgaat. Me scheel betalen voor parkeren op/nabij de luchthaven – met daarbij het eventuele risico om je wagen beschadigd terug te vinden – wil ik ook niet. Dus lang leve het Onrendabelen Vervoer !
Korte vluchten worden we vaak gebracht en gehaald. Wonen op half uurtje van Schiphol en kwartier van Rotterdam dus er is altijd wel iemand uit vrienden en familie.
Lange vluchten sleep park fly en staat de auto bij hotel. Nacht ervoor slapen al start van je vakantie, dag erna met shuttle. Perfect
Vlieg meestal via Eindhoven. Daar is parkeren inmiddels op vergelijkbaar niveau als Schiphol. P1 is sowieso al belachelijk geworden vandaar dat P3 en 4 altijd zo goed als vol staat.
Ben 4 dagen weg met Pasen naar Genève gevolgen van Schiphol P1 privium naast vertrekhal was ruim eur 400 :) , heb toch maar voor P3 gekozen voor 130