Direct naar artikelinhoud

Bijna de helft van de 246 fietsdoden reed vorig jaar op een e-bike

In 2024 kwamen in Nederland 675 mensen om het leven door een verkeersongeval, onder wie 246 fietsers. Dat zijn er iets minder dan een jaar eerder. Bijna de helft van de mensen die overleed na een fietsongeluk reed op een e-bike.

Leestijd 2 min
Inter Visual Studio/ANP

Het merendeel van de 246 fietsers die in 2024 in Nederland om het leven kwamen bij een ongeluk overleed door hoofdletsel. 42 procent van de fietsers die in de afgelopen jaren omkwam in het verkeer belandde in een aanrijding met een personen- of bestelauto. 31 procent kwam om het leven na een eenzijdig ongeval, door bijvoorbeeld op een paaltje te botsen en ongelukkig ten val te komen.

“Enerzijds zien we dat automobilisten minder vaak omkomen in het verkeer. Dat komt vermoedelijk doordat auto’s steeds veiliger zijn, door strengere regels op de weg, et cetera,” zegt Tanja Traag van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Tegelijkertijd zien we dus dat er sinds meer mensen zijn gaan fietsen, sinds corona, meer fietsers om het leven komen.” (Al vielen er in 2024 iets minder fietsslachtoffers dan in 2023, toen dat er 270 waren.)

“We zien ook dat een groot deel van de fietsslachtoffers op een e-bike rijdt, minimaal 44 procent. Minimaal, want de groep kán groter zijn: op wat voor fiets iemand rijdt, wordt na een ongeluk niet altijd goed geregistreerd.”

Minder jongeren

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland was de afgelopen jaren redelijk stabiel – tussen de 600 en 700. 2024 is daarin, met 675 slachtoffers, geen uitzondering. Wie iets verder uitzoomt, ziet dat het aantal doden in het verkeer de afgelopen 25 jaar wel flink afnam – in 2000 kwamen er nog 1166 mensen om het leven bij een verkeersongeluk.

Opvallend is dat aan het begin van de eeuw vooral 20- tot 30-jarigen verkeersslachtoffer werden, en nu vooral ouderen om het leven komen in het verkeer. De meeste verkeersdoden in Nederland zijn 80 jaar of ouder, gevolgd door de groep 70- tot 80-jarigen.

Tegelijkertijd nam het aantal jongeren in de statistieken dus af. In 2000 waren er nog 453 verkeersdoden onder de 30, afgelopen jaar 152. Volgens het CBS komt het een stuk minder vaak voor dat jongeren verongelukken als inzittende van een personenauto of bestuurder van een bromfiets.

Brabant koploper

Ook het aantal dodelijke ongelukken met een bromfiets of brom- of snorscooter lag nog nooit zo laag: 30 mensen kwamen vorig jaar om het leven na een ongeluk met zo’n vervoermiddel; 25 jaar geleden waren dat er nog 104.

Er overleden in 2024 59 voetgangers, 57 personen die reden of passagier waren in een scootmobiel, 56 motorrijders en 6 inzittenden van een bestel- of vrachtauto door een verkeersongeval.

Er kwamen 220 inzittenden van personenauto’s om het leven. Dat gebeurde in 43 procent van de gevallen door een aanrijding met een andere auto, een bestelbus, vrachtauto of bus. Bij 40 procent van deze slachtoffers was er sprake van een botsing met een ‘vast object’, een eenzijdig ongeval dus.

De meeste slachtoffers vielen in Noord-Brabant: daar kwamen 114 mensen om het leven door een verkeersongeval. Al sinds 2022 vallen in die provincie de meeste verkeersdoden. Ook Gelderland (109) en Zuid-Holland (107) staan hoog op de lijst. De minste slachtoffers vielen in Flevoland en Zeeland, met respectievelijk 17 en 19 verkeersdoden.

Help ons door uw ervaring te delen: